lördag 19 maj 2012

Chokladbiskvier

Botten
  • 275g mandelmassa
  • 1 äggvita
Fyllning:
  • 50g choklad, mörk
  • 125g smör, rumsvarmt
  • 1,5 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 äggula
Topping:
  • 200g choklad, mörk
Sätt ugnen på 175grader. Riv mandelmassan grovt och arbeta in äggvitan lite i taget. Det är viktigt att röra smeten slät mellan varje tillsats av äggvita så att smeten inte blir klumpig. Blanda ihop till en jämn och ganska tjock smet. Fyll en spritspåse med massan och spritsa ut runda bottnar på men plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter tills bottnarna blivit gyllenbruna. Låt bottnarna svalna innan de lossas och får kallna på galler med den släta sidan uppåt. 
 
Smält chokladen till fyllningen i mikron eller över vattenbad och låt den svalna något. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och äggula vitt och fluffigt med elvisp. Vänd ner chokladen i smörkrämen. Bred sedan smörkrämen toppig på biskvibottnarna. Låt biskvierna stelna i kylskåpet i 30 minuter. När de har stelnat, smält chokladen till toppingen och doppa sedan biskvierna och låt de återigen stelna i kylskåp.
"Det var roligt och väldigt enkelt att göra biskvier! Jag har ingen sprits utan får spritsa med en 2 liters påse som jag klippt bort ett hörn på. Men det funkar bra det också! När jag spritsade ut bottnarna gjorde jag en cirkel som man börjar med inifrån och ut. Som på bilden. De blev väldigt goda och något jag helt klart gör om igen! receptet är hämtat från Allt om mat"     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar