söndag 20 maj 2012

Rödvinsmarinerad Oxfransyska med hasslebackspotatis

Första gången jag prövade att göra dessa underbara potatisar så har misslyckade jag totalt. Jag använde mig då av förstora potatisar, hade de i ugnen för kort tid och misslyckades med ströbrödet. Så den här gången gjorde jag motsatsen till första gången och det blev jättebra! Köttet är en historia för sig. Väldigt gott och något jag helt klart tänker göra om! 

Hasselbackspotatis
  • 1 påse småpotatisar/Delikatespotatis
  • 3 msk smält margarin
  • Salt, vitpeppar
  • Ströbröd 
Skala potatisarna. Lägg dom i en matsked och gör snitten i potatisen och lägg dom i en långpanna. När alla potatisar är färdigsnittade smälter du smör i en kastrull och krydda med salt och vitpeppar. Pensla sedan potatisarna med smöret och strö över ströbrödet. Låt de sedan stå i ugnen i ca 1 tim 30 min på 200 grader. Då kommer potatisarna garanterat vara färdiga och ha fin färg.

Oxfransyska marinerad i rödvin och timjan
  • 1,5 kg Oxfransyska
  • 1 dl kinesisk soja
  • 1 dl matolja
  • 1,5 dl rödvin Castello
  • 2 schalottenlökar, delade/hela
  • En halv kruka färsk timjan
  • Grovmalen svartpeppar och salt
  • 0,5 dl Maizena redning
Putsa köttet. Blanda samman oljan, sojan, rödvin, timjan, schalottenlök, salt och peppar i en bunke. Lägg köttet i en 5 liters påse och häll över marinaden. För att de ska få fin smak, låt det marinera i kylskåpet i ett dygn. När köttet är färdigmarinerat skivar du upp det i lagom tjocka skivor. Stek det på hög värme i smör och krydda lite med salt, peppar och torkad timjan. När du stekt så som du vill ha köttet låter du det vila en stund på ett fat innan servering så att köttet får komma till sin fulla rätt. Av marinaden kan du göra sås. Häll all marinad i en kastrull. Koka upp och tillsätt maizena och rör om. Mixa sedan såsen slät och servera. 

Jag gjorde en grönsallad med ärtskott och grovhackad rödlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar