söndag 25 januari 2015

Semlor


Det här är första gången jag gör semlor och eftersom det nya påhittet wrapsemla ligger i var och varannan mun så ville jag såklart också pröva detta! Jag gjorde inte semlorna helt själva, de semlorna i bakgrunden (med wrapsemlorna) är sockefria semlor som min vän gjorde. Det är även inget vanligt mjöl i dem. Kommer tyvärr inte lägga ut recept på dem eftersom jag inte har det. Grundreceptet på dessa semlor är från Sju sorters kakor (2012). Men i den beskrivande texten om hur man ska gå till väga så blir det väldigt konstigt när det är dags för den andra jäsningen. Då står det bara "Jäs väl." ingen tidshänvisning alls, så jag fick sätta upp en egen tid helt enkelt och det blev väldigt bra! Jag hade även lite olika smaker i mina semlor, mandelmassa (klassisk), Nutella och karamell/kola. Jag måste säga att kola och Nutella var en favorit, speciellt i wrapen. 
  • 100 g smör, ekologisk
  • 3 dl mjölk, ekologisk
  • 50g jäst, ekologisk
  • ½tsk salt
  • 1 dl socker, ekologisk
  • 1 ägg, ekologisk
  • ½tsk hjortronsalt 
  • Ca 1 liter mjöl, ekologisk
  • ägg, pensling, ekologisk
  • Florsocker, garnering
  • 6 dl grädde, ekologisk
  • Färdigkokt kondenseradmjölk
  • Nutella
  • Mandelmassa
Smält smöret och tillsätt mjölken och låt de bli fingervarmt. Smula sedan jästen i en bunke och rör om tills jästen har löst upp sig. Tillsätt sedan socker, ägg och salt, rör om. Blanda samman hjorthornssaltet med 1 liter mjöl. Använd degkrokar (visp eller assistent) och tillsätt mjölet och knåda degen tills den är smidig och len/fin. Låt den jäsa i 30 min. 

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lite innan du rullar ut degen till en rulle för att sedan dela upp dem i jämnstora bitar. Rulla dem släta och lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 40 minuter. 

Efter 25 minuter tar du de bullar du vill ha som wrap och kavlar ut dem och grädda dem på 250 grader, ca 5 min. Håll koll på dem hela tiden för de ska inte bli för mörka. Ta ut dem och låt svalna. Jag penslade inte mina med ägg men det kan man göra om man vill. När wrapsen har svalnar fyller du dem med fyllning och lindar runt lite bakplåtspapper för att hålla ihop dem. 

När bullarna ska in i ugnen så pensla dem med ett uppvispat ägg. Grädda på 250 grader i ca 8-10 minuter. När bullarna har svalnat skär du bort "hatten" och gröper ur brödet lite. Fyll med den fyllning du vill, spritsa grädde, lägg på hatten och pudra på florsocker. Servera.

Det går att frysa in bullarna om du inte vill göra alla semlor på en gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar