söndag 5 april 2015

Tomatsås till hemmagjord pizza

På bokrean köpte jag "Hemma hos Melker på landet". De senaste veckorna har jag testat en del recept. Dels för att jag vill lära mig nya saker och dels för att försöka äta mer varierat än spaghetti och köttfärssås. I boken har han recept på pizza. Både deg och tomatsås finns i boken. Här kommer recept på den röda tomatsåsen han har gjort. (Det finns en grön också). Jag har inte använt mig av färsktimjan i detta recept och jag bytte ut sherryvinäger mot balsamvinäger. 

  • 10 plommontomater
  • 2 msk olivolja
  • 3 finhackade schalottenlökar
  • 4 rivna vitlöksklyftor
  • timjan
  • 1 msk balsamvinäger/sherryvinäger
  • 1 msk socker
  • 1 krm cayennepeppar
  • salt
  • peppar
Kryssa tomaterna och doppa dem i kokande vatten i ca 20 sekunder. Skala tomaterna och ta bort kärnhuset. Dela tomaterna i mindre bitar. 

Fräs löken med vitlöken i olivolja i en kastrull och tillsätt sedan tomaterna och de övriga ingredienserna. Tillsätt lite vatten och låt såsen sjuda under lock i 20 minuter. 

Använd sedan såsen till pizzan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar