lördag 19 maj 2012

Blåbärstårta med smak av Champagne



Efter förra tårtan jag gjorde (Pinocchiotårta Delux) så kände jag att jag ville jobba med marsipan igen. Det är ju inte helt lätt och det är bra att få öva när man få chansen. Rosorna har jag övat på en del och jag kommer se till att lägga upp steg för steg. Jag lovar. Men jag har använt olika redskap till den här tårtan. Det var lövutstickare, Prästkrageutstickare (Style and Fun Stuff), Non stick kavlen och Non stick utkavlingsmatta (Kakburken) och så använde jag rosutstickare och den mörkblå -och ljusblå marsipan (Strössel & Annat). Åter igen så använde jag mig av Johannas Tårtors recept för att göra tårtbotten. Verkligen super! 
Dag 1 
Gör tårtbotten, fyllningar och dekorationer. 
Tårtbotten 
  • 5 ägg
  • 3 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl,
  • 1,5 dl potatismjöl
  • 2,5 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1,5 dl blåbär (gör inte så mycket om de sjunker till botten för det blir som ett lager fyllning i sig)
Vispa ägg och socker poröst och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Sätt en krage på din form annars kommer de rinna över (gå in på Johannas Tårtor så ser du en bild på hur det ser ut). Bröa formen och låt det grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 40 minuter. Gör stick prov och låt det svalna ordentligt i formen innan du tar bort kakan från formen.Och låt den sedan bara vara under duk eller liknande över natten så att den får sätta sig innan du fyller den
Fyllning 1: Blåbärsmoussen
  • 2 dl cremé fraiche
  • 2,5 dl grädde
  • 4 gelatinblad (följ anvisningar på förpackningen)
  • ca 1,5 dl mosade blåbär
  • ca 3 msk vaniljsocker 
Vispa upp grädden och cremé fraiche var för sig och sen kan du blanda samman dom. Tillsätt blåbär och vaniljsocker. Blanda och rör om och tillsätt till sist gelatinet. Rör om igen och sen ställer du in det i kylen för att stå över natten. 
Fyllning 2: Grädde med Champagneessens
  • 6 dl grädde
  • 1 msk champagneessens (Länk)
  • 0,5 msk socker
Vispa grädden och tillsätt essensen och sockret. Ställ in i kylen över natten. 
Dekorationerna kan du också göra under dag ett för att spara tid. Jag brukar förvara mina dekorationer i äggkartonger som jag plastat in väl i rumstemperatur. 
Dag 2  
Skiva upp tårtan så att du kan fylla två lager. Det nedersta fyllde jag med blåbärsmoussen och det andra lagret med grädden. Sen täckte jag tårtan med Champagnegrädden och sen plastade jag in fatet med tårtan och ställde in i kylen för att stå och dra sig i ett dygn ungefär. 
Dag 3, Färdigställa
Kavla ut 0,5 kg mörkblå marsipan och lägg sedan över tårtan. Släta till med handen upptill och släta ut längs med kanterna så att marsipanen följer kakan. Vill du se hur det kan gå till finns det massvis med klipp på Youtube man kan titta på. Skär sedan bort överflödig marsipan och garnera med blommor eller annan dekoration som du har gjort. Servera inom några timmar. Marsipanen kommer inte att smälta om du serverar tårtan inom ett par timmar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar