söndag 20 maj 2012

Rulltårta med jordgubbsbitar & chokladkross

Jag har aldrig gjort rulltårta tidigare men jag tror det blev min favorit efter det här. Så superenkelt och tänk så många olika fyllningar man kan ha i den! Jag gjorde ett misstag och det var att jag gräddade i en lite för liten långpanna, så den blev lite tjock och fick en spricka i sidan. Men det är ju tur att smaken inte sitter i sprickorna.  Receptet på själva kakan hittade jag i "Allt om det goda, Kaffekalas".
  • 3 ägg
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 3 msk vatten
  • 3 dl grädde
  • 1/2 Marabou Premium Dark Chocolate & Lemon mousse
  • 2 dl frysta jordgubbar, ordentligt upptinade och avrunna 
Sätt ugnen på 250 grader. Klä en långpanna, 30x40, med bakplåtspapper. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten. Rör ner vatten. Bred ut smeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter. Själp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper och dra bort pappret som den gräddats på. Låt den svalna. 

När kakan svalnar hackar du chokladen grovt, vispar grädden, och delar jordgubbarna i bitar. Blanda sedan samman fyllningen och när kakan har kallnat ordentligt så brer du ut fyllningen och rulla ihop tårtan. Färdigt, njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar