onsdag 23 maj 2012

Chokladbollar

På min facebook sida frågade jag vad ni skulle vilja se att jag bakade och fick svaret Chokladbollar! Jag kastade mig inte in i köket direkt men Tommy var så sugen att han själv gick in i köket och jag följde med och så skapade vi riktigt goda chokladbollar. Eftersom vi bara hade 1 dl kakao, så smälte jag ner 200g mörk choklad. Tommy tror vi knäckte koden till Delicatos chokladbollar. 
 
  • 2oog mörk choklad
  • 1 dl kakao
  • 2,5 dl socker
  • 400g rumsvarmt smör
  • ca 5 dl havregryn
  • 0,5 dl kaffe
  • Kokos
Smält chokladen och blanda i en skvätt matolja om du inte vill att den ska brännas så lätt. 
 
Lägg ner smör, kakao och socker i en matbredare och låt de blanda om väl innan du tillsätter kaffe och den smälta chokladen. Låt maskinen arbeta ett tag innan du börjar tillsätta havregrynen. Smaka av, så att du känner av texturen och om de behövs mer havregryn eller inte. När smeten fått önskad konsistens så ställer du in smeten i kylskåpet så att smeten stelnar till lite innan du rullar smeten till bollar och sen rullar bollarna i kokos. 
 
Låt de sedan stå i kylen tills de ska serveras!   
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar