söndag 20 maj 2012

Chokladsmulpaj med jordgubbar


Vissa saker gör sig verkligen inte på bild. Men smaken var det inget fel på! I ärlighetens namn har jag aldrig gjort smulpaj förut. Och nu när jag väl gör det så gör jag inte som man ska heller! Jag ville göra något av mina chokladsnittar så varför inte smula ner kakorna och göra smulpajsdeg av det och ha över det på jordgubbar och låta det smälta samman! Såklart råkade glömma den lite i ugnen men de gick bra i alla fall! 
  • ca 15 chokladsnittar, mixade
  • 100g smör
  • ca 3dl vetemjöl
  • 250g Frysta jordgubbar
  • vispgrädde till serveringen 
Smula först kakorna i en mixer. Knåda ihop smulorna med smör och vetemjöl så att det blir smuligt eller lite klumpigt åtminstone. Häll ut bären i en form och fördela "smulorna" över jordgubbarna och låt det sedan grädda i nedre delen av ugnen på 225grader i ca 25-30 minuter. Vispa grädde och servera pajen varm eller kall. Gott vilket som. Har du inte så mycket bär så kan chokladsmulorna lätt ta över smaken, så snåla inte med bären om det är det du tycker bäst om.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar