söndag 20 maj 2012

Klyftpotatis med viltbiffar

 
Dom här viltbiffarna är gjorda på älgfärs. Super gott var det, men tyvärr har jag glömt bort hur jag gjorde såsen! Typiskt, men jag vet i alla fall hur jag gjorde potatisen och biffarna! 
 
  • 0,5kg älgfärs ungefär
  • 1 äggula
  • Lite ströbröd för att hjälpa köttet att hålla i hopp
  • Salt, peppar 
  • 2 schalottenlökar
  • 1 hackad gullök
  • Potatis (ta den mängd du behöver)
  • 0,5 dl Matolja
  • Timjan
Skölj av potatisen och dela i klyftor och lägg dem i en långpanna.  Skala och dela schalottenlökarna i stora bitar och lägg de i långpannan. Häll över oljan och krydda med timjan, salt och lite peppar. In med potatisen i ugnen på 200 grader i ca 45 min eller tills de ser klara ut.
 
Köttfärsen lägger du i en bunke. Ha i äggulan och krydda med salt, peppar och ha i lite ströbröd. Rör eller knåda runt med handen och forma sedan till biffar. Hacka den gula löken och låt den mjukna upp i en stekpannan innan du lägger ner biffarna. Krydda lite till, om du tycker det behövs och stek så att de får en fin färg och servera sedan tillsammans med potatisen, sallad och sås om man vill.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar