lördag 20 april 2013

Rödvinbärskompott


När jag gjorde ugnspannkaka för några dagar sen kom jag på att jag fortfarande hade en massa vinbär kvar i frysen som jag plockade förra sommaren. Jag tänkte då att det skulle vara gott att göra en kompott av dem. Det blev gott, men väldigt syrligt. Trots att jag hade i rätt mycket socker. Vill man ha de sötare så ska man nog lägga till socker.

  • ca 10 dl röda vinbär.
  • 2 dl socker
  • 2 dl råsocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 msk potatismjöl
Ha ner bären i en kastrull och tillsätt sockret, rör om. Låt det koka upp och tillsätt då vaniljsocker. Låt det sedan koka i ca 5 minuter och rör fort i potatismjölet så att du undviker klumpar. Det kan puttra i ytterligare 5-10 minuter. Rör om då och då. Häll sedan upp kompotten i en skål och låt den gärna svalna över natten. Men den går att äta varm också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar