torsdag 22 januari 2015

Vinbärskräm

Jag fick ett sug av att pyssla i köket förra helgen och satt och bläddrade i en kokbok när jag plötsligt snubblade över ett recept på vinbärskräm! Helt perfekt tänkte jag eftersom jag har hela frysen full och jag har inte haft tid att varken göra gelé, kräm eller saft på bären än. Jag och sonen satte igång och det var löjligt enkelt och väldigt gott! Receptet hittade jag i ICA Förlagets Stora Kokbok (2002).

  • 7 dl vinbär
  • 5 dl vatten
  • 1 ½ dl socker
  • 2 ½ msk potatismjöl
  • 1 tsk socker
Koka upp vatten och socker i en kastrull. När vattnet kokar häller du i bären och låter det koka upp tills bären blir mjuka och går isär. Blanda potatismjölet med en skvätt vatten och häll det i bären i en tunn stråle medans du rör om. Låt sedan krämen koka upp. 
 
Häll över krämen i en skål och låt den svalna. Servera med mjölk eller grädde, kall eller ljummen. Går att ha i kylskåpet några dagar. Njut. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar