söndag 20 maj 2012

Kycklingrullader med krämig vitvinssås


Jag har aldrig gjort rullader förut så jag prövade mig fram helt enkelt och det blev bra! Till det här serverade jag hasselbackspotatis. Fullträff helt klart! Det som är bra med den här rätten är att du kan fylla kycklingen med det du tycker bäst om!
 
4 personer
  • 4 kycklingfiléer tunt skivade på längden
  • 2 schalottenlökar, finhackade
  • 1 knippe färsk timjan
  • Salt, Peppar och Timjan
  • Svamp och Getost hade jag som fyllning
  • 1-2 dl grädde
  • 1,5 dl vit vin
Sätt ugnen på 200grader. 
Börja med att skiva kycklingen tunt. Sen lägger du lite fyllning i mitten och rullar ihop och lägg åt sidan. Hacka schalottenlöken fint och låt den mjukna i en stekpanna med en klick smör och lägg ner rullarna försiktigt och låt de få lite stekyta, krydda med salt, peppar och timjan. När de fått lite yta för du  över alla rullar till en ugnsfast form. Är stekpannan väldigt torr efter stekningen av kycklingen, häller du i en skvätt vatten. Tillsätt vinet och låt det reducera en liten stund. Sen tillsätter du grädde, smaka av med lite mer kryddor och häll sedan över kycklingen. Lägg över ett knippe timjan och ställ in formen i ugnen. Låt de stå i ugnen i ungefär 25 minuter. Sen är det bara att servera! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar