fredag 29 juni 2012

Jordgubbsmousse tårta med inslag av färska smultron och luftig chokladbotten



Det här var verkligen inte den tårtan jag först hade tänkt göra till midsommar. Men när jag skulle börja sammanställa tårtan funkade det inte alls och jag gjorde en nödlösning och den blev inte som jag hade tänkt mig men den blev extremt god och det fanns inte kvar något efter ett dygn. Bra betyg med andra ord! Receptet på tårtbotten kommer från Rutiga Bakboken.Till dekorationerna på sidan av tårtan använde jag mig av en sån här ->Länk<-. Verkligen smidigt och bra. För att förstärka färgen använde jag mig av pulverfärg i samma färg som marsipanen.
  
Botten:
  • 6 ägg
  • 1 3/4 vetemjöl
  • 1 dl potatismjöl
  • 1/2 dl kakao
  • 2 dl socker
  • 1 krm salt
  • 2 msk vatten
Mousse:
  • Smultron, plocka så mycket du kan hitta! Lycka till
  • 300 g färsk mixade jordgubbar
  • 3 ägg, dela gulor och vitor
  • ca 2 dl socker
  • 3 dl grädde
  • 3 gelatinblad
Garnering:
  • Grädde att spritsa på ovansidan.  
  • Pulverfärg för marsipanen. Rainbow dust Pearl Blush Pink
  • Rosa marsipan

Börja med moussen.
Lägg gelatinbladen i blöt i ca 5 minuter.

Dela äggen i två olika skålar. Vispa vitorna till ett hårt skum. Blanda socker med äggulorna och vispa det vitt och fluffigt. 

Mixa de färska jordgubbarna så att du får en slät sås och vispa grädden fast.

Smält gelatinbladen i lite vatten i en kastrull. Blanda sedan samman allt i en skål (smultron, grädde, äggulesmeten, jordgubbsåsen och gelatin), förutom äggvitorna som de varsamt vänder ner. Låt det stå i kylen. 
  
Börja med botten. 
Klä tre springformar med bakplåtspapper, ca 26 cm i diameter, och smörj pappret. 

Dela äggen. Sikta mjölsorterna i en bunke tillsammans med kakaon. 

Vispa äggulorna pösiga med 1 dl socker, salt och vattnet. Vispa även upp äggvitorna med resten av sockret. 

Blanda sedan skummet med äggulesmeten och tillsätt mjölblandningen.  

Fördela sedan 1/3 av smeten i de tre olika formarna. 

Grädda sedan i mitten av ugnen i ca 6-8 minuter på 225grader. Låt det sedan svalna helt.

Lägg samman

Ta nu en av bottnarna och lägg på ditt tårtfart. Spänn på en av springformarnas ringar runt den. Varva nu moussen med resten av bottnarna och avsluta med mousse högst upp. Nu måste tårtan få stå i kylen i alla fall över natten så att moussen stelnar som det ska. 

Sen kan du garnera med grädde och marsipan. Eftersom jag skulle göra en helt annan tårta så var jag tvungen att dekorera sidorna med marsipan då sidorna inte var så fina. Men om sidorna redan ser fantastiska ut så behöver du inte överdriva dekoreringen! Lycka till!  

 

  

4 kommentarer:

  1. Wow, snygg tårta! Verkar vara ganska pyssligt ;)

    http://bakasockerfritt.blogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack så mycket! Jo lite, men så är det ju nästan jämt när jag står i köket :)

      Radera
  2. Härlig tårta!

    http://rebeccastartor.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. TAck! Din senaste browni hallontårta ser inte så tokig ut den heller :D

      Radera