lördag 19 maj 2012

Mina mumsiga bullar!

Jag har ju gjort en hel del bullar genom åren och nu gjorde jag mitt egna lilla ihop komponerade recept på de här bullarna. Jag hade tänkt att de skulle vara hasselnötskräm inuti bullen men trotts att jag spritsade i så pressades krämen ut och blev som en liten klick upptill. 
  • 100g smör
  • 25g jäst
  • 3 dl lätt yoghurt
  • 9 dl mjöl
  • 2 msk vit sirap 
  • 2 tsk socker
  • Hasselnötskräm
  • 1 uppvispat ägg 
  • Pärlsocker
Smält smöret och låt det svalna till fingervärme. 
 
Smula ner jästen och häll på smöret och rör om så att jästen löser upp sig. Rör ner yoghurt, sirap och socker och sen blandar du i mjölet så att degen bli fin och smidig. Låt degen jäsa i ca 30 minuter. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda en stund. Sen delar du upp i små bullar som du kan lägga i pappersformar. Låt sedan jäsa i 20 minuter. 
 
När bullarna jäst färdigt kan du spritsa i hasselnötsmassan i bullarna. Pensla med ägg och garnera med pärlsocker. Grädda i ugnen på 250 grader i 5-6 minuter.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar