lördag 19 maj 2012

Citronmazariner

Det här är de första mazarinerna jag någonsin har gjort och de kanske inte är de vackraste men smakade syrligt och gott! Jag råkade även ha i lite för mycket citronsaft i glasyren så det är därför den inte blev vit. Receptet hittade jag i boken "Allt om det goda, Citrus". Originalet är med lime men jag hade citron hemma och älskar smaken av citron! 
10 mazariner
  • 100g smör
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 msk socker
  • 1 äggula
Fyllning
  • 1citron, skalet
  • 50g smör, rumsvarmt
  • 2 ägg
  • 1 dl strösocker
Glasyr
  • 1 1/2 dl florsocker
  • 1 1/2 msk pressad citron
Garnering
  • Rivet skal av citron 
Skär smöret i kuber. Häll ner smör, mjöl och socker i en matberedare. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt vila i kylen 1 timme.
Sätt ugnen på 175 grader. Skölj citronen och riv skalet. Rör ihop citronskal, smör ägg och socker. Smörj sedan 10 mazarinformar med smör. Kavla ut degen och skär ut rundlar som är lite större än formarna i omkrets och tryck ut dem i formarna. Fördela fyllningen i formarna. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt mazariner vila i ca 1 minut och ställ dem sedan upp och ner i ca 5 minuter. Ta försiktigt ut mazarinerna ur formarna. 
Börja med glasyren. Blanda florsocker och citronsaften och fördela glasyren på mazarinerna när de fortfarande är lite varma. Garnera med lite citronskal.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar