lördag 19 maj 2012

Morotskaka



















På jobbet har jag fått göra lite morotskaka och önskemål från Tommy gjorde att jag med inspiration från andra recept kom fram till det här saftiga receptet. Eftersom jag inte hade så mycket tid att göra en riktig tårta till påsken så fick jag återigen önskemål om morotskaka, så istället för att grädda kakan i en vanlig springform så gräddade jag den i en sockerkaksform så att jag kunde fylla hålet med godis. På påsktårtan använde jag en mer neutral frosting som jag hade i pytte lite citron arom, vaniljsocker och florsocker. Frostingen på kakan på bilden till vänster har rivet citronskal i sig och det blev verkligen super! Båda är goda och det beror verkligen på vad man gillar.  Chokladkaninerna har jag inte gjort själv. Utan det är Lindt kaniner som jag tagit bort foliet på. 
  • 100g smält smör, svalnat
  • 3 tsk bakpulver
  • 180g morötter
  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 tsk kanel
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 tsk kardemumma
  • 0,5 tsk ingefära
  • 3,5 dl mjöl 
Garnering
  • 1 ask cream chees
  • 1 dl grädde
  • 0,5 dl florsocker
  • Rivet skal av en citron
Ugn 175 grader.
Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke. Riv morötterna på den fina delen av rivjärnet.  Smält smöret och låt det svalna.
 
Tillsätt morötterna i äggsmeten och blanda om och tillsätt sedan mjölblandningen. Sen häller du på smöret under omrörning. Smöra och bröa en form och tillsätt smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. Håll koll och gör gärna stickprov. När jag gjorde kakan i sockerkaksformen var den klar mycket tidigare. Låt kakan svalna innan du garnerar. 
 
När du gör garneringen, vispar du först upp grädde i en bunke och cream chees i en annan. Sen blandar du dom och tillsätter florsocker och citronskalet. Färdigt. En mycket krämig och frisk frosting!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar