lördag 19 maj 2012

Tårta fylld med Hallonglass och Centerfluff

Jag gjorde tårtan när pappa fyllde år. Alla moment var väl inte helt genomtänkta och jag skulle nog ha fått den mer som jag tänkt om jag hade tänkt igenom alla momenten bättre. Men det blev ändå väldigt gott och lyckat! Jag använde mig av tårtbotten och använde samma recept som jag använt mig av de senaste gångerna. Johannas recept på tårtbotten är helt enkelt super! Länk->Johannas Tårtor
När jag var inne på bloggen Mycakes och såg det här inlägget(Mycakes) kunde jag inte låta bli att ha centerfluff i den här tårtan. Otroligt gott är det dessutom!
Botten:
  • 5 ägg
  • 3 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl,
  • 1,5 dl potatismjöl
  • 2,5 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
Glassen:
  • 1,5 dl grädde
  • 2 ägg
  • 3/4 dl socker
  • 250g mixade frysta hallon
  • 45 g nougat grovt riven
Centerfluff: 
  • 3 dl grädde 
  • 2 rullar  centerchoklad
Dekoration:
Jag använde blå marsipan men man kan ju spritsa på det man vill och tycker passar. 
Börja med botten. 
Vispa ägg och socker poröst och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Häll i smeten i en sockerkaksform så att du får ett naturligt hål i kakan. Bröa formen och låt det grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 40 minuter. Gör stick prov och låt det svalna ordentligt i formen innan du tar bort kakan från formen.Och låt den sedan bara vara under duk eller liknande. Den kan gärna få stå och svalna över natten då den hinner sätta sig mer då.
Smält en och en halv rulle center i grädden. Den får inte börja koka. Häll sedan upp det i en bunke och låt det sedan svalna över natten. När den fått stå och svalna över natten så tar du fram den och vispar upp den. Dela kakan som på bilden och bred ut fluffet. Med den chokladen du inte smälte kan du dela dem i två delar och lägga ut på fluffet innan du lägger över den övre kakdelen. 
Gör glassen. 
Vispa grädden. Dela äggen i gulor och vitor. Riv chokladen och mixa bären. Blanda bär och choklad med den vispade grädden. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt och blanda ner i gräddblandningen. Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum och blanda ner även det. Fyll hålet i tårtan med glassmeten och bre ut glassen runt hela tårtan. Ställ sedan in den i frysen i minst fyra timmar innan du börjar dekorera. Jag gjorde misstaget att jag inte lät den stelna alls och då började bladen att glida. Dekorera tårtan och sen kan den stå i frysen ett par dagar innan servering. Tänk på att du måste ställa in tårtan i kylen några timmar innan du ska äta den då kakan måste tina upp. Men glassen kommer inte att smälta. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar