söndag 20 maj 2012

Pinocchitårta


Första gången jag åt en Pinocchiotårta kunde jag inte sluta äta. Det kunde jag knappt göra andra gången jag åt den när jag gjorde den själv till Zacharias på hans ettårsdag. Jag älskar maräng och det är helt fantastiskt när man gör en god tårta av det dessutom!  Den här tårtan kan man göra i olika former. Jag gjorde den här i en mellanstor långpanna. 
Sockerkaksdelen
  • 75g smör
  • 1dl socker
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 4 äggulor
  • 1,5dl vetemjöl
  • 2msk mjölk
Marängen 
  • 4äggvitor
  • 2dl socker
  • ev 35g mandelspån, jag använde det inte. 
Fyllning 
  • 3dl grädde, lite extra om du ska spritsa också
  • Frukt efter smak, jag använde färska blåbär och björnbär. Men det går även att ha hallon, banan eller det du tycker om mest! 
Rör smör och socker till en jämn smet med elvisp. Tillsätt bakpulver. Tillsätt äggulorna, en i taget och rör smeten porös. Blanda i mjölet och till sist mjölken. Bred ut smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper. 

Vispa äggvitorna till fast skum. Tillsätt socker och fortsätt vispa marängmassan några minuter. Bred marängsmeten ovanpå smeten i långpannan. Strö över mandelspån om du vill ha det. Grädda tårtan mitt i ugnen i 150 grader i ca 45 minuter. Låt tårtan kallna helt innan du tar loss den från pappret. När den första botten var klar tog jag ur den ur långpannan och gjorde en till i samma långpanna. Vill du inte gör så kan du ta en djup ugnsplåt och dela den sedan på mitten. 
Vispa grädden till fyllningen och ta fram frukten eller de bären du vill ha. Lägg den botten du vill ha som nederdel på ett platt fat och bred ut grädden och strö över bären/frukten. Lägg sedan på toppen försiktigt. Förvara tårtan i kylskåp. Tårtan bör ätas samma dag, annars sjunker den ihop en del eftersom grädden i fyllningen gör att marängen i den understa bottnen smälter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar