söndag 20 maj 2012

Sockerkaka i miniatyr

 
Första gången jag såg miniatyr kakor, bullar och bakelser var i Portugal 2001. Sen har det dykt upp i samtal och nu är det trendigt att baka stora bakverk i litet format. När vi hade marknad här i stan så hittade jag miniatyrsockerkakformar och hjärtformar. Så idag tog jag tag i saken och bakade mina egna små mumsbitar.
  • 3 ägg
  • 3dl socker
  • 2 tsk bakpulver
  • 3dl vetemjöl
  • 1dl vatten, kokhett
  • 200g frysta bär. Jag använde en hallon och blåbärsmix
  • Fyllningen kan man välja som man vill. Jag hade Nutella, men vaniljkräm eller grädde är inte alls dumt det heller. 
  • Florsocker till garnering
Sätt ugnen på 175grader och bröa formarna, det går ju bra att göra en stor tårta av det också. Börja sedan med att vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Blanda mjölet och bakpulvret noga i en separat bunke och rör sedan ner det i äggsmeten. Tillsätt sedan det heta vattnet. Rör om tills det har blandats väl och tillsätt sedan bären och rör runt. Portionera ut i formarna och grädda sedan i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Se till att kakorna har fin färg innan du tar ut dom och låter de sedan svalna på galler. Snygga till kanterna om det behövs när du tagit ur kakorna ur formarna. När jag hade i fyllningen i hjärtat så delade jag den i två delar men när jag tillsatte fyllning till den runda sockerkakan så fyllde jag bara mittenhållet. Gott blev det och vill man ha de småkakorna till ett annat tillfälle kan man frysa ner dem utan fyllning och ta fram när de behövs. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar