torsdag 4 april 2013

Smördegsbakelser med smak av choklad och färska bär


För några veckor sen skulle jag anordna PompDeLux party här igen. Deras nya kollektion av barnkläder var jättefin och Zacharias fick en del nytt till sin garderob. Jag ville självklart bjuda på lite gott fika och funderade väldigt länge på vad jag skulle göra. När jag satt och tittade på Gordon Ramsay "köksskola" (ett program han har) så gjorde han en efterrätt med smördeg, grädde och bär. Tillslut kom jag fram till att det var bättre att göra individuella små bakelser istället. Det blev supergott och det var dessutom superenkelt!  


  • 2 rullar smördeg (för 10st)
  • Florsocker
  • 3 dl grädde
  • 100g choklad
  • Bär, hallon, jordgubbar, blåbär
 
Rulla ut degen och ta en mugg i lämplig storlek och gör tolv små "plättar". Pudra med florsocker och in med dem i ugnen på 200grader. Håll koll på dem och låt dem få en fin gyllene färg. Låt de sedan svalna. De går bra att förbereda dem kvällen innan. 

Häll grädden i en kastrull och bryt ner chokladen. Smält chokladen i grädden utan att de kokar. Låt det sedan svalna och ställ in i kylen under natten. 

Vispa grädden strax innan servering. Spritsa ut grädden längsmed kanterna så att du får ett litet bo till dina bär. Lägg i bären (dela jordgubbarna i skivor) och klicka på lite av chokladgrädden på bären så att locket inte trillar av. Pudra florsocker på toppen och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar