söndag 18 augusti 2013

Den lilla bröllopstårtan med choklad & färska hallon


 

Jag passade ju på att gifta mig i för en månad sen. Självklart hade vi en bröllopstårta. Men eftersom min mamma ville skämma bort mig så beställde vi den från ett bageri. Jag gjorde en liten tårta i alla fall. Mest för att det behövdes en utan laktos. 


Botten
  • 2 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 0,75 dl vetemjöl
  • 0,75 dl potatismjöl
  • 1,25 tsk bakpulver
Chokladfluff
  • ½ chokladkaka
  • ca 2,5 dl grädde 
Övrig fyllning
  • 1 ask med färska hallon
  • 5 dl grädde
Dekorera
  • Marsipan
Börja med botten. Vispa ägg och socker poröst och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Sikta gärna de torra ingredienserna. Klä formen med bakplåtspapper. Bröa formen och låt den grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 40 minuter. Gör stick prov och låt det svalna ordentligt i formen innan du tar bort kakan från formen. 

Gör fyllningen. Smält chokladen i grädden utan att grädden kokar. Häll över i en bunke och låt det stå i kylen och svalna. När den har svalnat vispar du upp blandningen tills den är luftig och fin (fluff). Vispa 2 dl av den neutrala grädden och skölj bären. 

Sammanställ tårtan. Dela tårtan i två delar. Bre ut ett jämt lager med chokladfluff. Tryck försiktigt ner hallonen, med den ihåliga sidan neråt, i fluffet och fördela hallonen jämt. Bre ett lager med grädde över och lägg sedan på den övre kakbiten. Täck sedan tårtan med ett tunt och fint lager av grädde och lägg på marsipanen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar