torsdag 25 december 2014

Glace au four

Har velat göra Glace au four här så länge! Men det har alltid känts så svårt! Men inte då! Det är raka motsatsen. Alla recept jag hittade innehöll färdiga bottnar och det ville jag inte gå med på. Så jag gjorde en botten till en drömrulltårta som jag delade i tre "remsor". Det här var verkligen supergott!

  • 1 burk kondenseradmjölk, kola
  • 2 askar färska hallon
  • 1 ask färska jordgubbar
  • 2 st paket gräddglass
  • 3 ägg
  • 1 1/2 dl socker
  • 3/4 dl potatismjöl
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 6 äggvitor
  • 3 dl socker
Börja med botten:
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner potatismjöl, kakao och bakpulver. Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna. Grädda ca 5 min i 250 grader. Låt den sedan svalna. 

Lägg ihop:
Lägg ut glasspaketen på kakan så att du kan skära ut tre "remsor" av kakan jämt. Lägg sedan den understa biten på ett fat och varva två lager med kondenseradmjölk och kaka. Sedan fördelar du hallonen i jämna rader på kakan. Kan med fördel stå någon timme i kylen för att få kolan att stelna lite.

Ta ur glassen ut förpackningen och lägg ovanpå bären.

Marängen:
Vispa samman äggvitorna tills det blir skummigt, tillsätt då 1 dl socker i taget. Vispa tills marängen blir blank och fin och tills det inte finns några sockerkristaller kvar. Bränn av marängen eller ställ in den i ugnen på 250 grader i 2-3 minuter. 

Dekorera med bär runt om. Servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar