lördag 19 maj 2012

Bröd med solrosfrön

Det är roligt att baka bröd tycker jag. Det är så härligt att se hur degen jäser och att sedan få knåda degen så att den blir fin och slät. Jag letade fram ett recept på bröd ur en kokbok jag har som heter "Helt Enkelt, mat för moderna människor". I den finns det massa lätta recept på allt möjligt. Originalreceptet är för formbröd men jag ville göra det lite annorlunda så jag bytte ut lite saker och la till andra. Gott blev det i alla fall! 
  • 25g jäst 
  • 50 g smör
  • 7 dl mjölk
  • 4 dl grahamsmjöl 
  • 2 msk sirap
  • 1,5 dl solrosfrön
  • ca 8,5 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk salt
  • Pensla med ett uppvispat ägg och lite vatten och garnera med solroskärnor
Smält margarinet och häll i mjölken. Värm tills det blir fingervarmt. Smula jästen i en bunke och häll på lite av vätskan och rör runt tills det har löst sig. Häll i resten av vätskan och tillsätt salt, sirap och frön. Rör om och blanda ner mjölet. Arbeta degen smidig och fin men låt inte degen bli för fast. Lägg sedan över en kökshandduk och låt degen jäsa i 30-40 minuter. 

För att det inte ska bli för mycket hål i brödet, då den bildar mycket gas under jäsningen, så är det viktigt att du knådar degen ordentligt innan du lägger i brödet i brödformarna. Jag gjorde en limpa och gjorde sedan små bullar av resten. De la jag i en stor muffinsform så att de skulle få fin form. Täck sedan över med handduk igen och låt jäsa i 20-30 minuter. 

Sätt ugnen på 200 grader och pensla sedan bröden med uppvispat ägg och vatten. Garnera med lite frön och lite mjöl och grädda sedan i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Låt de sedan svalna på galler.

2 kommentarer:

  1. Härligt, ska testa detta ikväll :)
    Älskar solrosfrön på bröd!

    SvaraRadera