lördag 19 maj 2012

Morotsbröd med Valnötter

 
Det här brödet har jag gått och funderat på ett bra tag! Slutresultatet blev ett lite grövre och saftigt bröd som ätit till frukost varje morgon sen jag bakade det. Den ena limpan frös jag in så jag har en till att mumsa i mig så jag ska ta fram den ikväll så att jag har något gott att äta imorgon bitti. 
  • 6 dl vatten
  • 50g jäst
  • 3 morötter
  • 2 tsk salt
  • 2 msk sirap
  • 1,5 dl rågkross
  • 3,75 dl grahamsmjöl
  • 11,5 dl vetemjöl 
  • Hackade valnötter till garnering
Skala och finriv morötterna.
Värm vattnet fingervarmt och häll över jästen som du smulat i en bunke. Rör om tills jästen löst upp sig och tillsätt morötter, salt, rågkross och sirap. Rör om och sen blandar du i graham och till slut vetemjöl tills degen är smidig och fin. Låt den sedan jäsa under duk i 45 min. 
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda degen en stund. Sen delar du degen i två och lägger de i två brödformar som du smörat och mjölat innan. Lägg över en duk och låt de jäsa i ytterligare i ca 30 min. 
Hacka upp en näve valnötter och när bröden jäst färdigt så penslar du bröden med vatten. Gör lite snitt i degen och strö över valnötter. Ställ in bröden i nedre delen av ugnen och grädda i 15-20 minuter på 225grader.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar