söndag 20 maj 2012

Lövbiff med smak av oregano


Min inspirationskälla till de här biffarna är från en Italienare som var hemma hos mig när jag var liten och lagade liknande mat. Det blev fantastiskt gott och när jag stod och skulle laga mat för några dagar sen så kunde jag inte låta bli att se om jag kunde få fram samma goda smaker. Jag lyckades rätt så bra måste jag säga! Eftersom min son inte kan äta tomater så bytte jag ut krossade tomater till matlagningsgrädde. Vilket funkade jättebra.
  • 1/2 gullök 
  • 1 vitlöksklyfta pressad
  • olivolja
  • 2 st lövbiffar
  • oregano
  • salt, peppar
  • ca 2dl matlagningsgrädde 
  • 1/2 msk mjöl
Hacka först löken, pressa vitlöken och stek det varsamt i olivoljan så att löken mjuknar innan du lägger i lövbiffarna. Stek så att de får fin färg på varje sida och krydda med oregano, peppar och salt. Plocka ur biffarna ur stekpannan när de är färdigstekta och låt de vila en stund på en tallrik. Häll  i matlagningsgrädde och mjöl i stekpannan. Vispa noga så att du inte får mjölklumpar och smaka av och se om du behöver tillsätta mer kryddor. Koka upp lite lätt och låt det sedan sjuda på lågvärme. Då kan du lägga tillbaka biffarna. Så att de får tillbaka lite värme.
Gott med pasta till men vill man ha en matig sallad som tillbehör blir det nog gott det med!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar