söndag 20 maj 2012

Spenat -och Getostpaj

 
Jag var väldigt sugen på paj och hittade det här receptet i min egna kokbok där jag har skrivit ner recept i flera år! Jag hann inte med att göra pajdeg så jag köpte smördeg istället. Men jag tror att riktigt pajdeg hade varit bättre så självfallet kommer här även ett recept på pajdeg. 
  
Pajdeg
  • 150g kallt smör
  • 3dl vetemjöl
  • ca 2 msk iskallt vatten
Fyllning 
  • 200g spenat, fryst eller färsk
  • 1 halv ask färska skivade champinjoner
  • 125g fransk getost (jag använde ZETAs getost men den smälter inte lika bra)
  • 3ägg
  • 2 1/2 dl mjölk
  • salt, svartpeppar, 1/4 tsk muskotnöt
Börja med pajdegen. Blanda snabbt samman degen i en matberedare eller för hand. Kavla ut degen och  klä din pajform med degen. Nagga och ställ in i kylskåpet i 20-30 minuter. Grädda den sedan i ugnen på 200 grader i ca 10minuter.
När pajskalet är i ugnen börjar du med fyllningen. Ansa spenaten (om den är färsk) eller se till att den frysta är upptinad och fått rinna av. När pajskalet är färdigt lägger du i spenaten först. Sen den skivade champinjonerna. Vispa samman ägg, mjölk och kryddor och häll över spenaten och champinjonerna. Skiva osten och lägg över och in med allt i ugnen på 200grader i ca 30 minuter eller tills pajen fått fin färg och äggstanningen har stelnat.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar