söndag 20 maj 2012

Köttfärspaj med Babyspenat

 
Paj är verkligen en fantastisk maträtt. Man har samma grund men man kan ha i så mycket olika saker. Riktigt bra när man inte har så mycket hemma men ändå vill äta något gott!  Jag brukar göra det enkelt för mig och använda mig av färsk smördeg istället för att göra pajdeg. Allt för att spara tid. Jag vill kunna göra god mat till min familj utan att jag ska behöva stå i köket mer än en timme. 
  • 1 rulle smördeg
  • 500g köttfärs
  • 5 dl färsk babyspenat
  • 2 msk kalvfond
  • 3 pressade vitlöksklyftor
  • salt, peppar
  • 3 dl mjölk
  • 3 ägg
  • Ost 
Klä pajformen med degen och ställ in den i mitten av ugnen och låt den förgrädda i ca 10 min (eller fått fin färg) på 200 grader. Under tiden steker du köttfärsen i en klick smör och kryddar med kalvfond och vitlök och blanda ner babyspenaten när köttfärsen är färdigstekt. I en bunke vispar du samman ägg, mjölk, salt och peppar.
Ta ut pajskalet och fyll det med köttfärsbladningen. Häll på ägg -och mjölkblandningen. Avsluta med att lägg på ost. Låt den stå och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter, eller tills äggstanningen har stelnat och osten börjat få lite fin färg. 
Servera gärna med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar