lördag 19 maj 2012

Vanij -och jordgubbsbullar

  • 150g smör
  • 50g söt jäst
  • 1/2 tsk salt
  • 5dl mjölk
  • 1 dl socker
  • 1 liter mjöl. Var av 1 fjärde del vetemjöl, 3 fjärde delar Vetemjöl special
  • 1 ägg till pensling
  • Pärlsocker(hade inget hemma när jag bakade dom här)
  • 2 dl marsánräm
  • jordgubbssylt
Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan mjölken och värm den till 37grader eller fingervarmt. Smula sedan ner jästen i en skål och häll sedan över degvätskan när den är färdig och rör om tills jästen är upplöst. Tillsätt socker och salt och blanda sedan ner mjölet. Häll det luftigt direkt ur påsen. Arbeta degen kraftigt tills den blir smidig. Låt sedan degen jäsa i ca 30 minuter. När degen jäser gör du marsánkrämen. 
När degen jäst klart, knådar du degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i två lika stora delar och kavla sedan ut var och en för sig. När du fått den tillräckligt stor börjar du med att smeta ett lagom tunt lager med marsánkräm på den kanten du tänker rulla in först. Sen smetar du på jordgubbssylten på resten av degen. Rulla ihop och skär till bullarna i lagom stora bitar och lägg det i på plåten. Där ska de få jäsa i 40 minuter. När de jäst klart penslar du bullarna med uppvispat ägg och ställer sedan in dom i ugnen på 250grager i 5-8 minuter. 
"Degen är vanlig kanelbullsdeg, men jag har sett recept på bullar med jordgubb -eller blåbärsfyllning och jag ville pröva lite. Det blev väldigt goda! Första degbiten som jag hade fyllning på, gjorde jag misstaget att ha på alldeles för mycket och det rann verkligen fyllning när jag skar upp dom. De var ätliga men kanske inte lika estetiskt fina som degbit nummer två där själva brödet fick synas mer! Hoppas det ska smaka! " 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar