söndag 20 maj 2012

Vintersallad med bulgur och kyckling


Jag bidrog med en matig sallad till vårt julbord 2011. Jag hittade ett recept på den här salladen och tog bort vissa saker som jag inte tycker om och la till sånt som jag faktiskt gillar. Eftersom vi hade en vegetarian i sällskapet så blandade jag inte kycklingen i salladen. Det blev en god sallad som passar bra till andra tillfällen också och inte bara som julmat.

  • 4dl bulgur
  • 1 msk gurkmeja
  • smör
  • 8 dl hönsbuljong (koka upp 8 dl vatten i vattenkokare och häll upp vattnet i en bunke och låt en hönsbuljongtärning lösas upp)
  • 1 granatäpple
  • 1 liten påse valnötter
  • 1 ask körsbärstomater
  • 5 dl grönsallad
  • 150g getost
  • 400g kycklingfilé
  • Timjan, salt och peppar
Fräs bulgur och gurkmeja i smör i en kastrull. Häll på buljongen och låt det koka under lock enligt anvisningar på förpackningen. Skär kycklingen i mindre bitar. Stek i smör och krydda med salt, peppar och timjan.  Peta ur kärnorna ut granatäpplet och skiva körsbärstomaterna. Blanda samman allt i en skål och häll på valnötter, fördela getosten.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar