söndag 20 maj 2012

Jultårtan 2011



Jag funderade länge på hur jag skulle göra den här tårtan. Jag ändrade mig hela tiden men en sak visste jag i alla fall. Att det här skulle bli en fin tårta som såg proffsig ut. Jag tycker att jag lyckades ganska bra för att vara första försöket. Jag ville göra en riktig tårtbotten och letade efter ett bra recept för det. Jag hittade det här super receptet på Johannas Tårtor. Sen köpte jag den här underbara marsipanen på Tårtdecor. Jag hade inga planer på att göra rosor, men eftersom jag aldrig kavlat ut marsipan tidigare så räckte det inte på två ställen. Så när jag skar bort de överblivna kanterna så rullade jag rosor av dom. Kanske inte de vackraste men jag själv tycker det blev rätt bra för att vara första gången! Tänk på att det kan vara bra att det är bra att börja med fyllningar dagen innan de ska ätas och att botten också kan göras dagen innan. 
Fyllning 1: Mjölkchoklad fluff
  • 200g mjölkchoklad block
  • 3 dl vispgrädde
Smält chokladen i grädden och låt det smälta helt och låt det koka upp. Häll över i en bunke och låt det stå i kylskåpet över natten och vispa sedan upp det fluffigt.

Fyllning 2: Polkamousse
  • 2 Gelatinblad
  • 1 äggvita
  • 2,5 dl vispgrädde
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2-3 msk socker
  • 80g polkagrisar. Sönder mixade
  • Till garnering: Vispad grädde smaksatt med lite lätt citronarom och en gnutta socker
Börja med att lägga gelatinbladen i blöt i ca 5 minuter. Lyft sedan ur bladen till en kastrull och tillsätt lite vatten och smält de försiktigt. Mixa polkarisarna och häll upp de i en bunke. Vispa grädden lagom hårt och vispa till slut äggvitan hårt så att du kan vända upp och ner på bunken utan att äggvitan rinner ut. Blanda sedan godiset med grädde, socker, vaniljsocker och de smälta gelatinbladen. Vänd sedan försiktigt ner den vispade äggvitan och se till att de blandas väl, men försiktigt. Ställ in den i kylskåpet och låt det stå över natten.
Fyllning 3: Glasscreme
  • 2 dl vaniljkräm/marsán
  • 2 dl vispgrädde
Gör i ordning vaniljkrämen efter anvisningar. Vispa grädden, neutralt och blanda sedan samman vaniljkrämen och låt de stå över natten. 
------------------------------------------
När du har gjort fyllningarna kan du göra tårtbotten. För den kan också stå och svalna över natten. Receptet är från Johannas Tårtor
  • 5 ägg
  • 3 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl,
  • 1,5 dl potatismjöl
  • 2,5 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
Vispa ägg och socker poröst och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Sätt en krage på din form annars kommer de rinna över (gå in på Johannas Tårtor så ser du en bild på hur det ser ut). Bröa/mjöla formen och låt det grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 40 minuter. Gör stick prov och låt det svalna ordentligt i formen innan du tar bort kakan från formen. 

När allt förarbete är klart kan du skiva upp tårtbotten så att du kan fylla tårtan med chokladfluff, polkamousse och glasscreme. Ett bra tips är att när tårtan är fylld, så låter du den stå och dra i kylskåpet över natten och garnera bara samma dag som tårtan ska serveras. 

Dra på ett tunt lager vispad grädde över kakan och kavla ut marsipanen i en rundel så mycket det bara går. Lägg över marsipanen och släta till och skär sedan bort de överflödiga kanterna. Chokladhjärtorna som jag dekorerat med är från märket Dr. Oetker. Skulle du också behöva göra rosor så är det bara att skära remsor av den överblivna marsipanen och rulla dom försiktigt och vik sedan ut kanterna.  När du kavlar ut marsipanen kavla ut det på platsfolie. Lägg ut plastfolie på en lätt blöt köksbänk och det kommer vara lätt att kavla ut marsipanen på det och sen att ta bort den när du ska täcka tårtan.

Tips på hur man gör rosor kan du få från Sabinas blogg: Mammahjärtat 
Vill du se hur man lägger på marsipan på en tårta kolla in den här länken: Täcka Tårta

1 kommentar: