lördag 2 juni 2012

Potatisgratäng

Det här är tredje gången jag gör gratäng och det är första gången jag verkligen blir riktigt nöjd! Så fort jag lagar något så lägger jag inte ut recept bara för att jag lagat mat. Utan jag ska känna mig stolt över det, jag ska tycka att det smakar super gott och så vidare för att det verkligen ska få komma upp här. För jag vill ju inte lägga upp recept som är medelmåttiga! Om vi återgår till potatisgratängen. Det tar tid att göra potatisgratäng så se till att du har goda marginaler när du börjar. 
 
  • ca 1 kg potatis skivad
  • 1 gullök
  • 5 pressade vitlöksklyftor
  • 1/3 purjolök
  • 6-7 dl grädde
  • Salt, peppar
  • Ost
Börja med att skiva potatisen i en mandolin eller i en matberedare. Lägg det sedan i blöt i i några timmar. Innan du ska börja lägga i potatisen i formen så häller du av de kalla vattnet och så kokar du upp vatten i en vattenkokare och häller på det när du förbereder löken.
 
Hacka purjolöken och gullöken lite grovt. Skala vitlöken och pressa den. Häll upp grädde i en bunke och ha i den hackade lökarna och vitlöken. Krydda med salt och peppar.
 
Häll av de varma vattnet från potatisen och lägg ut ett lager med potatis och hyvla ost och lägg på och häll på lite av gräddblandningen. Gör sedan så här tills formen är full och lägg på lite ost på toppen. Sen in i ugnen på ca 210grader i ca 1,5-2 timmar.     




1 kommentar: