fredag 6 juli 2012

Kryddiga kakbitar med parmesan

Ja, varför inte fortsätta på det vinnande konceptet att hitta bra recept från Elle mat och vin! Dessa kakor skulle ha blivit mer kex liknande. Men de smälte inte ut på plåten och jag tror jag råkade ha i lite för lite ost. Så de blev kakor som jag delade i fyra delar då de blev väldigt smakrika och man inte behöver större bit när du tar den här kakan till en god ost -eller skinkbit. I originalreceptet använder de rosmarin man jag hade timjan i mina och flingsalt.

  • 160g smör
  • 160g mjöl
  • 60 g parmesan, riven
  • 3 små nypor flingsalt
  • 1,5 tsk timjan
  • Peppar
Sätt ugnen på 180 grader. 

Blanda samman alla ingredienser i en matberedare eller mixer. Rulla sedan till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.  

Grädda sedan i mitten på ugnen i ca 15-20 minuter. Så att de blir lätt gyllenbruna. Låt sedan svalna. Dela dom om du vill. Jag gjorde de när de var ganska svalna. Annars gör du det direkt när du tar dom ur ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar