måndag 2 juni 2014

Somrig kladdkaka

Jag ville baka något till min bästa vän som precis kommit tillbaka från utlandsstudier. Då tyckte jag att detta skulle passa bra eftersom det är enkelt och otroligt gott!

  • 86g vit choklad
  • 86g mörk choklad
  •  2 ägg
  • 150g smör
  • 2 dl socker
  • 1,75 dl mjöl
  • Grädde
  • Färska jordgubbar delade i halvor
Smält chokladen tillsammans med smöret på svag värme. Vispa ägg och socker pösigt och vispa ner mjölet och tillsätt den smälta chokladen. Smöra och bröa en springform och häll i smeten och fördela den jämt i formen. Grädda i mitten av ugnen på 250 grader i ca 8-9 minuter. Gör stickprov och håll koll på den så att den inte blir bränd. Låt kakan svalna. 

Dekorera med grädde och jordgubbar.

4 kommentarer:

  1. Det står att man ska smälta chokladen tillsammans med smöret, men jag ser inget smör i receptet. Eller ser jag fel?

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. sådär, nu har jag lagt till det! :D

      Radera