söndag 8 juli 2012

Färsbiffar med smak av pepparrot

När jag gjorde dessa så ville jag ha något gott till potatismoset! Det blev verkligen en fullträff tycker jag. I såsen hade jag i rödvin, getost och färska champinjoner.

  • 1 gullök finhackad
  • 1/2 ask färska champinjoner
  • Köttfärrs (önskad mängd)
  • 1 ägg
  • 1 msk (eller mer om du vill) Pepparot (jag använde sån man kan köpa på tub)
  • Peppar, Salt
  • ca 1,5 dl rödvin
  • 1 dl vatten
  • ca 100 g getost
Hacka löken och skiva svampen. Lägg köttfärsen i en bunke och krydda med pepparrot, salt och peppar. Ha ner ägget och blanda om väl. Forma sedan till biffar.

Ha i en klick smör i en stekpanna och låt den bli varm. Ha i löken och låt den bli mjuk, sen har du i biffarna. Stek dom så att de får fin färg. När de är klara tar du upp dom och lägger som på en tallrik. Ha då i svampen i stekpannan. Häll på vinet och låt de puttra lite. Häll på lite vatten och krydda med lite extra salt och peppar. Smula sedan ner getosten. När såsen ser fin ut så häller du över det på biffarna. Servera! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar