söndag 8 juli 2012

Räk -& kräfcheescake på rågbotten

Ja nu kommer sista receptet som jag prövade från Elle mat & vin för den här gången. Jag har aldrig gjort en sån här cheescake förut och tyckte att det skulle bli ett bra inslag på midsommarbuffén. Vilket det också blev. Jag gjorde en ändring i det här receptet och det var att skippa chilisåsen. Men jag kan såhär i efterhand säga att jag ska nog använda mer smör till botten nästa gång. Tror att 100g smör är bättre än 75g smör i botten. För den blev väldigt smulig och jag skulle hellre vilja ha en botten som var lite mer sammanhållen.

Botten:
  • 75 g smör (jag skulle ha i lite mer)
  • 200g rågbröd
Fyllning:
  • 170 g avrunna räkor
  • 170g avrunna kräftstjärtar 
  • 2 dl crème fraiche
  • 400g creamcheese 
  • 2 tsk pepparrot på burk, eller färskriven
  • rivet skal från 1/2 citron
  • 1 knippe dill
  • 1 rödlök, finhackad
  • nymalen svartpeppar
Garnering
  • 1/2 citron skivad i trekanter
  • Lite klippt gräslök
  • En näve mix sallad
Smält smöret och mixa det sedan med brödet i en mixer. Ta fram en springform på ca 24cm och bred ut brödet jämnt. Låt den vila i kylen när du gör fyllningen. 

Krama ur skaldjuren nog innan du hackar dem grovt. Blanda alla mejeriprodukter i en bunke och tillsätt sedan skaldjuren och smaksätt med löken, dillen, pepparroten, citron och svartpeppar. Smaka av och bred sedan ut över bröder i formen. 

Ska den inte serverad inom några timmar så kan du alltid frysa in den och sen låta den tina någon timma i kylen innan servering. Annars ställer du bara in den i kylen och garnerar innan servering.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar