måndag 1 oktober 2012

Färsk pasta med champinjoner & räkor med samk av vitlök & vitvin

Jag var sugen på något som var smakrikt och gav mig mycket energi när jag skulle leka med Zacharias hela dagen. Nu kan många hävda att snabba kolhydrater som vit pasta genererar inte är så mättande i längden. Men det här var i alla fall gott och jag blev helt inne i smakerna när jag satt och åt. Det här receptet är till en portion. 

  • ½ dl vit vin
  • 1 vitlöksklyfta
  • 3 dl champinjoner
  • 1 dl babyspenat
  • 1 dl räkor
  • 1 nypa flingsalt
  • Färsk pasta (valfri)
  • Parmesanost och lite Mozzarella
Börja med att skiva upp svampen tunt. Pressa vitlöken och ha i en klick smör i en stekpanna. Ner med vitlök och svamp. Stek på medelhög värme. Hacka babyspenaten och tillsätt det till svampen när svampen börjat mörkna. Krydda med lite flingsalt och häll på vinet och låt det sugas upp lite gran innan du tillsätter räkorna. Riv på lite parmesan och rör runt och dra sedan bort stekpannan från plattan.
 
Koka pastan enligt anvisningarna, lägg upp på en tallrik och strö över svampblandningen, riv på lite parmesanost och lägg på lite mozzarella. Servera! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar