tisdag 16 oktober 2012

Kokos- & Ananasmuffins


På min facebook-sida fick jag en förfrågan om en god kokosfrosting. Det hade jag inte på rak arm så jag satt och funderade en massa och höftade fram det här och det blev väldigt gott! Eftersom jag tycker att en vanlig är väldigt söt så blandade jag i både grädde och ananas, förutom koksen då. Namn namn, sen är ju själva muffinsen fylld med kokos och hälften av plåten fyllde jag med lite krossad ananas.

  • 125g smör
  • 2dl socker
  • 2 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 4,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1,5 grädde 
  • ca 2 dl kokos
  • krossad ananas
Topping
  • ½ paket cream cheese (CC)
  • 2 dl florsocker
  • 1 msk socker
  • ca 1 dl kokos
  • 1 dl grädde
  • ½ dl krossad ananas

Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget under omrörning. Sikta sedan ner de torra ingredienserna rör om och tillsätt kokosen. Rör ner grädden. Lägg ut pappersformar på en plåt och fyll dem till två tredjedelar. Fyll de muffinsarna du vill med ananas. Tryck smeten lite åt sidorna och fyll hålet med ananas och stäng igen. Grädda sedan i mitten av ugnen på 200-225grader i ca 15 minuter. Låt sedan svalna ordentligt.
 
Vispa upp  CC och tillsätt florsocker och vispa en stund till. Vispa grädden och tillsätt sockret. Blanda sedan samman grädden och CC och tillsätt kokos och ananas. Smaka av och ställ in den i kylen någon timme så att de stelnar lite. Sen kan du dekorera dina muffins.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar