tisdag 16 oktober 2012

Drömmtårta

Jag har aldrig gjort Drömtårta förut och när jag tittade på "Hela Sverige Bakar" blev jag väldigt sugen på att pröva. Många hade stora problem när det bakade denna och jag kan förstå att det inte kan vara helt lätt att baka när man har tidspress. Men när jag stod hemma i lugn och ro utan en tv-kamera i nyllet så gick det ju finemang! Zacharias hjälpte även till på ett hörn. Receptet hittade jag på Tasteline. <--Länk Det är ett bra recept och därför ändrade jag inget i det och därför är all text som följer taget från Tasteline. Men det här var verkligen suveränt att servera till lite olika tillfällen som till exempel ett Litteraturseminarium eller hos svärföräldrarna. Vill man ha något gott att bara plocka fram ut frysen så är det här helt rätt!

  • 3 ägg
  • 1 1/2 dl socker
  • 3/4 dl potatismjöl
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk bakpulver
Smörkrämen
  •  150 g margarin
  • 2 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 äggula
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner potatismjöl, kakao och bakpulver. Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna. Grädda ca 5 min i 250 grader. 
 
Stjälp upp kakan på ett sockrat bakpapper. Låt kakan kallna. Rör margarin, florsocker och vaniljsocker smidigt. Rör i äggulan. Bred fyllningen över kakan och rulla ihop den från långsidan. Låt kakan ligga kallt innan den skärs i skivor. Den är även god att äta lite halvfryst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar