lördag 12 januari 2013

Kladdkaka med Nougat- & chokladglasyr toppat med Hasselnötter


Idag skulle jag iväg och träffa några ur min mammagrupp. Vi kallar oss Julimammor, då alla våra barn var beräknade i juli 2010. Jag ville baka något gott till träffen, men samtidigt inget alltför avancerat då jag skulle ta mig den till Stockholm också. De blev helt enkelt en kladdkaka med nougatglasyr med lite choklad i och hasselnötter på toppen. Det blev jättegott med grädde och lite hallon till! 

  • 150 g smör
  • 200g blockchoklad
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 1,75 dl mjöl
Glasyr
  • 1 dl grädde
  • 80g nougat
  • 3 rutor mörk blockchoklad
  • Hasselnötter
Smält chokladen tillsammans med smöret på svag värme. Vispa ägg och socker pösigt och vispa ner mjölet och tillsätt den smälta chokladen. Smöra och bröa en springform och häll i smeten och fördela den jämt i formen. Grädda i mitten av ugnen på 250 grader i ca 8-9 minuter. Gör stickprov och håll koll på den så att den inte blir bränd. Låt kakan svalna

Häll upp grädden i en kastrull. Bryt ner nougaten och ha ner chokladen. Smält den försiktig och rör om hela tiden. När glasyren ser blank och fin ut ta av den från plattan. Fördela glasyren på den svala kakan och strö över hasselnötter.

2 kommentarer:

  1. åh va gott och nu blev man allt frestad,älskar nougat och nötter.mumma

    SvaraRadera