fredag 19 april 2013

Cookies med mörk- & vitchoklad


Namn namn, dessa blev riktigt goda! Jag bakade cookies väldigt ofta när jag jobbade på café så istället för att leta efter ett recept så höftade jag mig fram nr jag gjorde dessa. Till min hjälp hade jag Lina och det var väldigt roligt att du var med och hjälpte till. Som på den gamla goda tiden när vi bakade tillsammans! Det bästa med cookies är att man kan ha i lite allt möjligt och det funkar. Jag hade till exempel hasselnötter och kokosflingor i de här.

  • 1,5 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk vaniljsocker
  • 0,5 dl socker
  • 0,5 dl sirap
  • ½ kaka mörkchoklad
  • 1 tsk hasselnötter
  • 1 tsk kokosflingor
  • 3 rader vitchoklad 
  • 100g smör rumsvarmt
Garnering
  • ½ kaka vitchoklad
Sätt ugnen på 200grader.
Hacka chokladen. Dela smöret och ha ner det i en matberedare tillsammans med övriga ingredienser. Blanda tills du får en fin och och jämn deg. Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i ca 15 min eller tills det fått en fin gyllene färg.

När kakorna har svalnat smälter du den vita chokladen till garnering och garnerar sedan kakorna. 

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar