söndag 15 december 2013

Pepparkaksrulltårta med choklad

Ni får ursäkta att jag inte hunnit blogga så mycket den senaste tiden. Att både plugga 100% och arbeta 40% tar lite tid ifrån mig. Men jag har hunnit med att baka lite i alla fall. Den här godingen arbetade jag fram helt själv och ur eget huvud. Helt klart toppen i pepparkakstider! 

 
  • 3ägg
  • 1 ½ socker
  • 2 dl mjöl
  • 3 msk vatten
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ msk kanel och nejlika
  • 3 dl grädde
  • ½ kaka ljuschoklad eller mörk 
Häll grädden i en kastrull och smält chokladen i grädden utan att grädden kokar. När chokladen är smält häller du över det i en bunke och ställer in i kylskåpet för att kylas ner. Helst över natten. 
 
Sätt ugnen på 250 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Vispa ägg och socker fluffigt. Sikta i mjöl, bakpulver och kryddorna och rör om. Tillsätt vatten och rör om tills det är blandat ordentligt. Bre ut smeten på ett bakplåtspapper och se till att det blir jämnt. In med plåten i mitten av ugnen och låt den gräddas i ca 5 min. Men ha koll så att den inte bränns. 

Ta fram en bakplåtspapper och täck det med socker. Lägg kakan på sockret och ta bort pappret kakan gräddades på. Vispa grädden. När kakan har svalnat brer du ut chokladgrädden och rullar ihop tårtan. Dekorera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar