måndag 30 december 2013

Sega Polkapavlova


Det jobbigaste med julafton är att man alltid blir så himla mätt! Därför bestämde jag mig för att inte göra någon tårta till julafton i år utan jag gjorde bakelser istället. Det blev verkligen super och man orkade äta sin juldessert! Jag hade i rödvinbärskompott i grädden och det receptet hittar ni här -->Rödvinbärskompott<--. 
Jag gjorde ganska många maränger så jag kommer att dela med mig av ett lite mindre recept.  

Marängen
  • 1 påse polkagrisar
  • 5 äggvitor 
  • 3 ½ dl socker
 Garnering
  • 1 ask jordgubbar
  • 1 ask hallon
  • 1 ask björnbär
  • ca 5 dl vispgrädde
  • ca 1 dl rödvinbärskompott
  • ½ kaka mörk choklad
Krossa polkagrisarna. Rita cirklar på ett bakplåtspapper.
Vispa äggvitan tills det går att vända skålen upp och ner. Vispa ner 1 dl i taget av sockret tills allt är blandat och marängen börjar toppa sig och är glansig. Blanda ner polkagrisarna i marängen och klicka ut/spritsa marängen i cirklarna. Grädda i mitten av ugnen på 110grader i ca 1 timma. 

När marängerna har svalnat kan du smälta chokladen. Låt chokladen svalna så att den inte är för varm när du penslar på chokladen på ovansidan av marängen. 

Vispa grädden och blanda ner kompotten. Spritsa på grädden och garnera sedan med bären. Servera.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar