tisdag 7 augusti 2012

Biltårta fylld med Ananasmousse och Mangomousse


Åh vart ska jag börja när det gäller den här tårtan?! Jag började köpa saker till den redan i februari när jag bestämde att jag skulle göra en biltårta till Zacharias tvårsdag. Till den här tårtan behövde jag rätt mycket olika verktyg. Först och främst kakformen och sen bakverktyg ->Länk<-. Bakformen köpte jag av en vän. Men går säker att hitta på nätet. 

Som ni ser på sista bilden så fick jag lite problem med marsipanen när jag täckte tårtan. Men allt kan inte vara perfekt och även riktiga bilar har sina sprickor och bucklor. Det som tog längst tid var att göra alla smådetaljer som man kanske ändå inte ser. Som att däcken har skåror och så vidare. Allt är gjort i marsipan. Alla dekorationer gjorde jag kvällen innan jag satte ihop tårtan. 

Pulver färgen jag använde och borstade på marsipanen heter Starlight Galactic Green  <--Länk. 

 

Ananasmousen: 
  • 2 burkar krossadananas
  • 125g grädde
  • 250g Philadephia
  • 100g socker
Mangomousse:
  • 3 ägg, dela gulor och vitor 
  • 1 dl socker
  • 3 dl grädde
  • 3 gelatinblad
  • 0,5 dl mango juice
Nutellagrädde:
  • 1/2 burk nutella
  • ca 2-3 dl grädde
Tårtbotten:
  • 5 ägg
  • 3 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl,
  • 1,5 dl potatismjöl
  • 2,5 tsk bakpulver
 

Börja med botten. Vispa ägg och socker poröst och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Bröa formen och låt den grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 40 minuter. Gör stick prov och låt det svalna ordentligt i formen innan du tar bort kakan från formen. 

 

 














Gör nu ananasmoussen: Låt ananasen rinna av ordentligt. Börja med att vispa grädden. Vispa sedan färskosten separat i en annan bunke, så att den blir krämig. Blanda sedan samman osten, grädden, sockret och ananasen till en jämn smet och låt den stå i kylskåpet i minst 4 timmar. Eller över natten.

Gör mangomoussen: Smält gelatinbladen i lite mangojuice. Vispa äggulor och socker vitt och fluffigt. Vispa äggvitorna till ett hårt skum så att du kan vända skålen upp och ner utan att det rinner ut. Vispa tillslut grädden och tillsätt äggsmeten, mangojuice, gelatinet och vänd sedan försiktigt ner äggvitan. Låt sedan stå i kylen över natten för bästa resultat. 

Gör Nutellagrädden, den kan du göra precis innan du ska till och fylla din tårta. Det är verkligen super lätt. Vispa nutellan lite, vispa grädden för sig och sen vispar du samman det. Färdigt! 


Dags att fylla kakan: Eftersom min kaka fick en liten upphöjning när jag gräddade den så skar jag försiktigt bort upphöjningen på undersidan så att bilen skulle stå stabilt. Dela sedan tårtan lite strategiskt och jag fyllde första lagret med ananasmoussen och  mangomoussen överst. 


Spackla sedan tårtan med nutellagrädden.Ställ in den i kylen när du nu ska kavla ut marsipanen.


Kavla ut marsipanen och kom ihåg att du kan pensla på lite matolja på den sidan av marsipanen som ska ha direktkontakt med tårtan, för då undviker du att marsipanen smälter och äts upp av tårtan. Täck tårtan och skär bort överflödig marsipan. Pensla på på pulverfärgen och börja sedan med att lägga på alla dekorationer.          


 Lycka till! Kom ihåg att ha tålamod! Det tar mycket tid att göra en sån här tårta. 


2 kommentarer:

  1. Hej. Har du använt stora eller små burkar krossad ananas till moussen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! förlåt för sent svar, ja jag använde krossad annans.

      Radera