torsdag 23 augusti 2012

Glass med Ballerina

Ben and Jerrys har sin populära glass cookie dough. När jag köpte ett packet Ballerina Kex för att kunna ta ut lite pengar så funderade jag på vad jag skulle göra med dom. Så hade jag lite vispad grädde kvar efter en pannkakslunch, då slog det mig att jag skulle göra min egen kakglass! Jag delade på glassmeten och i ena hade jag bara hackad ballerina i den andra hade jag ballerina och frysta blåbär och hallon. Detta blev verkligen en suverän glass! 

  • 3 ägg, dela vitor och gulor
  • 4 dl grädde
  • 1 paket Ballerina
  • 2 dl socker
  • 1 msk vanilsocker
  • Om man vill, 2 dl frysta hallon och blåbär
  • Chokladpellets för dekoration
Vispa äggulor och socker vit och fluffigt. Vispa grädden med vaniljsocker och vispa äggvitan hårt så att du kan vända upp och ner på bunken utan att det rinner ut.

Hacka sedan balerna kexen grovt. Blanda sedan allt i en gemensam bunke. När du blandat färdigt häller du smeten i en en form eller en burk med lock. Dekorera med pellet. Ställ sedan in i frysen och ät när du är sugen på glass! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar