tisdag 16 oktober 2012

Morotsbröd med solroskärnor & rågkross

Som jag skrivit förut när det kommer till bröd tycker jag att det är så himla roligt att komponera ihop receptet själv och stadiet från att allt simmar runt i vatten till att bli en fin deg är magisk! Men nästa gång jag bakar bröd ska jag plocka fram min brödbok som jag köpte för något år sen och pröva på lite "nytt". Här kommer i alla fall receptet på detta underbara bröd!

  • 5 morötter
  • 1 paket jäst
  • 2 dl solroskärnor
  • 1,5dl rågkross
  • ca 1 msk sirap
  • 5 dl ljummet vatten
  • 1 liten nypa flingsalt
  • ca 17 dl vetemjöl
Riv morötterna fint. Värm vattnet till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen är upplöst. Tillsätt sedan morötter, rågkross, salt, solroskärnor och sirap. Rör om och tillsätt sedan mjölet och arbeta samman tills degen blir smidig. 
Låt sedan degen jäsa under bakduk i ca 40 minuter. När degen  jäst klart, sätt på ugnen på 225 grader och arbeta degen på mjölat bakbord. Dela sedan degen i tre lika stora delar. Ta fram brödformar (om du har några) och smöra och mjöla dem (eller täck med bakplåtspapper) och fyll formarna med degen. Låt dom jäsa i 30 minuter. 
Snitta ett valfritt mönster i degen och pensla  med vatten. Pudra över med mjöl och ställ in i ugnen i ca 40 minuter. Glöm inte att titta till dem så att de inte bränns vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar