fredag 13 juni 2014

Arroz de Pato à Moda de Braga - Ris, korv och anka från Braga

Jag gör sällan Portugisisk mat, men inte för att jag inte tycker om det, utan för att jag är osäker på om familjen kommer tycka om det. Det här receptet har jag hittat i min Spansk-, portugisiska kokbok. Den här maträtten tar ganska lång tid att göra ca 1 tim 20 min. De sista 20 minuterna var jag tvungen att hoppa över eftersom mannen skulle iväg och vi var hungriga helt enkelt. Det ska vara persilja i den här maträtten men min hade blivit dålig så jag fick strunta i det, men det blev gott i alla fall.  Den här maträtten är från staden Braga i Portugal, staden ligger i norra Portugal.
  • 2 ankbröst
  • salt och peppar
  • 1 citron ekologisk
  • 250g chorizo/choutico eklogisk
  • 5 ½ dl långkornigt ris (jag hade ekologiskt jasminris)
  • 2 msk olivolja, ekologisk
  • 2 stora gula lökar, hackade ekologisk
  • 1 morot, skalad och riven
  • 150 g presunto eller prosciutto ekologisk, i 3 cm tjocka skivor och grovhackade
  • 1½ dl kycklingbuljong
  • 2-3 msk smält smör
  • 4 msk hackad slätbladig persilja
Sätt ugnen på 225 grader.

Picka ankan med en gaffeln runtom så att fettet kan rinna ut. Strö över salt och peppar och gnid in med citronhalvor. Lägg sedan ankbrösten, med fett sidan ner, på galler med en plåt under och ställ in i mitten av ugnen. Låt den vara i ugnen i ca 1 timme, låt det vila en stund efter att du tagit ut det ur ugnen. 

Riv skalet av citronen, lägg åt sidan.

Ta fram en liten ugnsfast form och pricka korven med en gaffel. Lägg korven i formen och ställ in den i ugnen när ankan fått vara inne i ugnen i en kvart. Låt sedan korven vara inne i ugnen i 15 minuter, ta ut korven och skär den i mindre bitar. Ställ åt sidan.

Skala och riv moroten, hacka lök, skiva skinkan och hacka persiljan.
 
När ankan varit inne i 40 minuter kokar du riset enligt anvisningar på förpackningen. När riset kokat färdigt ställer du det åt sidan.

När ankan är färdig skivar du den i mindre bitar. Sänk ugnsvärmen till 175 grader.

Smält smöret.

Ta fram en stekpanna och ha i olivoljan och värm på den på medelhög värme. Lägg i löken och moroten och stek tills löken har mjuknat. Tillsätt ris, skinka, korv, buljong och citronskal och låt de sjuda tills vätskan kokat in, lägg sedan blandningen i en ugnsfast form. Strö över ankbröstet och droppa över det smälta smöret. 

Ställ in i ugnen tills det är ångande varmt, ca 15-20 minuter. Krydda med lite persilja och lite salt och peppar. Servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar