fredag 6 juni 2014

Gräddtårta med smak av jordgubbar och rabarber

Jag ville buda mina kollegor på en somrig tårta när det ändå var min sista dag på jobbet. Jag var ute efter somriga smaker och det här blev resultatet. Tårtan är spacklad med grädde och för att chokladglasyren inte skulle smälta grädden när jag skulle dekorera så var jag noga med att den var helt kall innan jag hällde på. 

Tårtbotten
  • 5 ägg, ekologisk
  • 3dl socker, ekologisk
  • 1,5 dl vetemjöl, ekologisk
  • 1,5 dl potatismjöl
  • 2,5 tsk bakpulver
Fyllning & garnering
  • 6 smala rabarber, ekologisk
  • 2 dl socker, ekologisk
  • ca 8 dl grädde  
  • 6 rader mörk blockchoklad 
  • 115g smör
  • ca 1 ask jordgubbar
Kompott: Skala rabarbern och dela den i mindre bitar. Lägg bitarna i en kastrull och tillsätt 2 dl socker. Sätt plattan på medelhög värme och låt sedan rabarbern och sockret smälta samman tills rabarbern blivit som en smet ungefär.
 
Botten. Vispa ägg och socker poröst och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Bröa formen och låt den grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 40 minuter. Gör stick prov och låt det svalna ordentligt i formen innan du tar bort kakan från formen.

Lägg ihop: Dela kakan så att du får två lager att fylla. 
Ta bort blasten från jordgubbarna och ställ dem längsmed kanten så att den bär upp nästa botten. 
Vispa ca 4 dl grädde och blanda ner rabarberkompotten. Lägg hälften av blandningen mellan jordgubbarna. Lägg på nästa lager och upprepa proceduren. Lägg slutligen på toppen av kakan.
Vispa resten av grädden och täck tårtan med det. Ställ den sedan i kylskåpet och då kan du börjar med glasyren. 

Smält chokladen tillsammans med smöret på svag värme. Rör ofta och dra sedan av plattan när allt är smält. Låt den sedan svalna helt innan du tar fram tårtan igen och garnerar tårtan med chokladen. Spritsa grädde och lägg på jordgubbar.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar