lördag 21 februari 2015

Hemmagjorda hamburgerbröd och hamburgare fyllda med ost


Eftersom jag hade jäst hemma och orkade inte gå och handla hamburgerbröd så letade jag fram ett recept och började baka. Receptet hittade jag på ica.se. Jag gjorde en liten ändring i detta recept och det var att jag tog 2 dl kornmjöl istället för att ha enbart 5 ½ dl vetemjöl. Jag fick hjälp av sonen när vi skulle forma bröden. Det tyckte han var roligt. Själva hamburgarna är fyllda med lite ost och det är väldigt gott att göra så. Osten gör köttet lite saftigare. 

Bröd
  • 1/2 paket jäst 
  • 25 g smör
  • 2 ½ dl mjölk
  • ½ tsk salt
  • ½ tsk socker
  • 2 dl kornmjöl
  • 3 ½ dl vetemjöl
  • 1 ägg
  • sesamfrön
Hamburgare
  • Köttfärs
  • Ost
  • Salt & peppar
  • 1 ägg
  • 1 msk ströbröd
Brödet:

Smula jäste i en bunke och smält smöret i en kastrull, tillsätt sedan mjölken när smöret har smält. Mjölken ska bli fingervarm. Häll över jästen och se till att jästen är helt upplöst när du tillsätter salt och socker. 

Tillsätt mjölet och arbeta degen i 10 min (maskin) 15 min (för hand). Degen ska bli smidig och fin. Låt den sedan jäsa i 40 minuter. 

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den lite. Dela sedan degen i 6 delar, forma dem (runda) och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem lite. Låt de sedan jäsa igen i 30 min.  Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla bröden med ett uppvispat ägg, strö över sesamfrön. Grädda ca 10 minuter, jag gräddade i ca 15 minuter. Låt dem sedan svalna på galler. Del dem sedan innan servering. 

Hamburgare

Lägg köttfärsen i en bunke, krydda med salt och peppar, ha i ägget och ströbrödet. Arbeta samman färsen så att den blir till en smet/deg. Men inte för mycket, men så att den håller samman. 

Forma färsen till burgare och fyll den med ost. Om du har en hamburgerpress, ta hjälp av den. 

Stek sedan burgarna och servera med brödet och andra önskade tillbehör.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar