söndag 15 september 2013

Bakhörnans Äppelkaka


Det här är ett recept jag satt ihop själv. Familjen tyckte det blev jättegott och jag och Zacharias hade roligt tillsammans när vi bakade den. Helt klart ett bra sätt att avsluta en söndag på. 
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 50g smör, rumsvarmt
  • 0,5 msk vaniljsocker
  • 0,5 msk bakpulver
  • 3 dl vetemjöl
  • 0,5 dl cream fraiche
  • 1 msk riven marsipan/ eller vanlig mandelmassa
  • 3 äpplen
  • Farin socker, kanel, socker
  • Några skivor hyvlat smör
Sätt ugnen på 200grader. Skala äpplena och dela dem till mindre bitar. Lägg dem i en skål och strö på farinsocker, kanel och vanligt socker. Blanda om väl och ställ in i kylskåpet. Finriv marsipanen/mandelmassan.

Vispa äggen med sockret tills de blir fluffigt. Vispa ner smöret. Sikta ner de torra varorna och vänd runt. Tillsätt cream fraische och marsipanen och rör om. 

Jag använde mig av en hjärtformad form som jag smorde och mjölade. Häll på smeten och strö över äpplena och tryck ner försiktigt. Hyvla över några skivor smör och lägg på. Grädda sedan i mitten av ugnen i minst 25 minuter. 

Servera med vaniljvisp. 

1 kommentar: