onsdag 9 april 2014

Kanelbullar: En deg oändlig variation

Kanelbullar är så enkelt och så gott. Med en deg kan man variera sig extremt mycket. Min älskade son brukar annars inte äta bullar, annat än sockret, men idag fick han i sig några stycken och tyckte det var supergott. Kall jäst deg är nog det bästa måste jag säga, den blir så mycket fluffigare då!

  • 1 paket jäst
  • 175 g smör, osaltat
  • 5 dl mjölk
  • ca 13 dl mjöl
  • 2 dl socker
  • kanel & socker
  • pärlsocker
  • smält smör
Se till att smöret och mjölken är rumsvarmt. 
 
Smula jästen i en bunke. Häll på mjölken och rör om tills jästen är upplöst. Dela smöret och tillsätt det i degvätskan.Tillsätt mjöl lite i taget och socker. Använd degkrokarna på vispen eller rör för hand om du inte har en assistent. Arbeta degen i ca 15 - 25 min. Degen kan var lite kladdig, den riskerar inte att bli för torr då, med tanke på att du ska knåda den i mjöl på bänken sen. 
 
Låt nu degen jäsa i 60 minuter. När den jäst klart stjälper du upp degen på en mjölad bänk och knådar den en kort stund. Sedan är det bara att forma och fylla bullarna med smör, kanel och socker. Jag föredrar att smälta smöret och blanda ner socker och kanel i det så att det bara är att pensla på när man har kvalat degen. Sätt ugnen på 225 grader.
 
När du har format dina bullar låt de jäsa i ca 30 min. Pensla sedan med ett uppvisat ägg och och garnera med pärlsocker innan du låter bullarna grädda i ca 7 min, längderna ca 10 min eller eventuellt lite längre. Låt sedan bullarna svalna på ett galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar